Novogodišnja konferencija za medije SDA

img_5834

Novogodišnja konferencija za medije SDA

Dijeljenje

 


Opće ocjene situacije u Bosni i Hercegovini

Ni ova godina nije se razlikovala od prethodnih što se tiče opće situacije. Nedostatak dijaloga, nespremnost na dogovor, nespremnost na kompromis za dobrobit države i građana, davanje prednosti stranačkim i ličnim interesima u odnosu na opće, što je rezultiralo nastavkom procesa stagnacije unutarnje integracije i puta BiH prema članstvu u EU i NATO.

Oko pet mjeseci, dva HDZ su blokirali izbor delegata u Dom naroda Parlamenta Federacije, zbog čega je bila nužna intervencija OHR kako bi se omogućilo formiranje vlasti u Federaciji i izbjegao finansijski i socijalni kolaps.

Nažalost, nastavljeno je blokiranje uspostave državne vlasti. SDA je u cijelom ovom periodu i tokom svih razgovora bila konstruktivan faktor tragajući za rješenjima. Međutim, sve ostale političke stranke postavljale su određene ultimatume i zahtjeve – od toga da njihovi kandidati budu predsjedavajući Vijeća ministara BiH, ministar vanjskih poslova ili da dobiju određeni broj pozicija u VM itd. Sve to je usporaravalo implementaciju izbornih rezultata.
Ovakvo stanje uticalo je na ukupnu ekonomsku i političku situaciju u zemlji, njen ugled u svijetu, kašnjenje u ispunjavanju uvjeta za članstvo u EU i NATO, pad kreditnog rejtinga. Tome je svakako doprinijela i svjetska ekonomska kriza, nedostatak inozemnih investicija, kriza u bankarskom sektoru itd.

Novogodišnje press konferencije održavam unazad 11 godina. Ovo je, nažalost, godina o kojoj se najmanje može reći da je nešto urađeno, posebno na državnom nivou.

Ipak, podsjetimo se nekih događaja koji su obilježili 2011. godinu:

Narodna skupština RS donijela je zakon o statusu državne imovine na teritoriju entiteta, zbog čega sam kao dopredsjedavajući Doma naroda od Ustavnog suda BiH (za)tražio ocjenu ustavnosti ovog zakona i predložio njegovo poništenje;

Član Predsjedništva BiH B. Izetbegović također je pokrenuo inicijativu za ocjenu ustavnosti odredbi Zakona o državljanstvu BiH, koju je Ustavni sud BiH prihvatio;

Nastavljeno je preglasavanje Bošnjaka u institucijama entiteta RS, a Ustavni sud RS i dalje odbija svaku inicijativu Kluba Bošnjaka u Vijeću naroda NSRS (zahvaljujući neustavnoj odredbi Poslovnika o radu Ustavnog suda RS prema kojoj je za prihvatanje zahtjeva za zaštitu etničkog interesa potrebna 2/3 većina gčasova u Ustavnom sudu RS!).
Na prijevremenim lokalnim izborima u općinama Srebrenik, Vukosavlje, Ilidža, Vogošća, Sanski Most i Travnik, kandidati SDA izabrani su za načelnike općina.

U Austriji je, na osnovu neutemeljenog međunarodnog naloga iz Srbije, uhapšen general Armije RBiH Jovan Divjak, koji je oslobođen nakon što je sud potvrdio da neosnovanost srbijanskog zahtjeva.
Potpisan Protokol o suradnji između političkih stranaka članica Platforme i Saveza samostalnih sindikata Bosne i Hercegovine.

Izabrane vlade kantona Sarajevo, Tuzla, USK, BPK i ZDK.

Nakon što su dva HDZ odbili naš, a potom i prijedlog OHR da od 13 tzv. tradicionalno hrvatskih pozicija u FBiH dobiju 11, a stranke Platforme samo 2, formirana je Vlada Federacije BiH u kojoj sudjeluju stranke Platforme (SDP, SDA, HSP i Za boljitak).

NS RS doniijela je odluku o raspisivanju referenduma kojim se poništavaju odluke visokog predstavnika kao i Zakon o Sudu i Tužilaštvu BiH. Nakon protesta međunarodne zajednice i dolaska visoke predstavnice EU za vanjsku politiku i sigurnost Ketrin Ešton, NS RS je povukla svoju odluku.

Nakon postizanja sporazuma između SDP i SDA s jedne, te HDZ BiH i HDZ 1990 s druge strane, izabrane vlade HNK i SBK. Još uvijek nije izabrana vlada HBK.

SDA je i u toku ove godine organizirala i sudjelovala u brojnim međunarodnim aktivnostima – regionalni sastanak narodnih stranaka sa prostora bivše Jugoslavije i Jugoistočne Evrope, bili domaćin predsjedniku Evropske narodne stranke Wilfredu Martensu, ministrima vanjskih poslova Gruzije i Češke. Uspostavili smo suradnju sa Nacionalnim demokratskim i republikanskim institutima iz Washingtona. SDA je također postala i punopravam član Međunarodne unije demokrata, a Politička akademija SDA organizirala je nekoliko međunarodnih konferencija i proizvela dvije generacije polaznika.
SDA je u ovoj godini organizirala sastanak Koordinacije SDA iz država sa prostora bivše Jugoslavije koji je održan u Skoplju. Svrha djelovanja Koordinacije je međusobna komunikacija Bošnjaka, informiranje i aktivnosti na zaštiti i unapređenju naših interesa.

Izveden teroristički napad na Ambasadu SAD u Sarajevu, što je nanijelo veliku štetu državi Bosni i Hercegovini i Bošnjacima. SDA je najoštrije osudila ovaj napad i okvalificirala ga ne samo kao napad na SAD kao prijateljsku zemlju, već i kao napad na Bosnu i Hercegovinu!
Obilježavanje godišnjice genocida nad bošnjačkim stanovništvom Srebrenice, Dana nezavisnosti i Dana državnosti BiH bojkotirali srpski predstavnici entiteta RS i dva HDZ.

Jučer je konačno postignut sporazum o formiranju Vijeća ministara Bosne i Hercegovine i rješavanju drugih važnih pitanja kao što su budžet institucija Bosne i Hercegovine, ispunjavanje uvjeta za kandidatski status naše zemlje za punopravno članstvo u EU.
Nije neskromno reći da je SDA svojom realnom i umjerenom politikom te mogućnošću da komunicira sa svim političkim subjektom dala veliki doprinos postizanju konačnog dogovora.

SDA je bila organizator i domaćin razgovora, a zasluge za konačan dogovor pripadaju svim predsjednicima političkih stranaka.

ngpresssalko
Ekonomska situacija      
  

Makroekonomski pokazatelji govore da je ekonomska situacija u BiH uglavnom stabilna, premda se svjetska ekonomska kriza odrazila i na stanje u našoj zemlji.

Realna stopa rasta GDP je              2,2% (u 2010. Bila 0,7%)

Rast industrijske proizvodnje je     4,5% (1,6% u 2010.)

Stopa inflacije                                 3,9% (3,7 u 2010.)

Stopa nezaposlenosti                    27,6% (27,1% u 2010.)

Vanjski dug                                  6,19 milijardi KM ili 25,1% GDP (6,25 milrd. – 25,1% GDP )

Deficit                                                      0,97 milijardi KM (1,36 milijardi KM 2010.)

Pokrivenost uvoza izvozom        54,3% (2010. – 52,1%)

Devizne rezerve                           6,25 milijardi KM u augustu 2011. (2010. – 6,45 milr.)

Depozit stanovništva                   6,8 milijardi KM do 30. 09. 2011. (2010. – 6,25 milijardi)

Od čega je 66% u ino valuti – 2010. 67% ino valuta

Štednja stanovništva porasla je za 390 miliona KM ili oko 6%.

Kreditno zaduženje je u porastu za 3,4% i iznosi 14,4 milijardi KM, od čega se oko 48% odnosi na preduzeća, a 45% preduzeća na građane. Na javna preduzeća i vladine institucije otpada 5%.

U narednoj godini očekujemo veći zamah javnih radova u infrastrukturi i elektroprivredi, usvajanje prostornog plana za koridor 5c te zakon koji će ubrzati procedure koje olakšavju i ubrzavaju investicije (Zakon o eksproprijaciji, Zakon o koncesiji itd).

Vlasti u Federaciji BiH

Za ovu godinu možemo ocijeniti pozitivnim rad kantonalnih i Vlade Federacije BiH. Ti rezultati još uvijek nisu dovoljno prepoznatljivi jer je znatan broj aktivnosti priprema za efekte i rezultate koji će uslijediti u 2012. i nareddnim godinama.

U radu Vlade FBiH postoji visok stupanj suglasnosti. Normalno je da se ponekad javljaju i razlike u pristupu određenim pitanjima što nastojimo prevazići i usuglasiti. Takve pojave uobičajene su  na početku rada svake vlade jer se radi o koaliciji koja se prvi puta u ovakvom sastavu pojavljuje na političkoj sceni. Svaki od koalicionih partnera je dugo bio u različitim pozicijama pa je za sticanje međusobnog povjerenja potrebno izvjesno vrijeme.

Ministri iz SDA u vladama na svim nivioima dali su značajan doprinos njihovom uspješnom radu i funkcioniranju. Mi smo u rad vlada unijeli bogato radno, profesionalno i političko iskustvo.

 SDA

Stanje u Stranci je dobro. Kao što je uobičajeno, mjestimično ima nezadovoljstva u vezi sa raspodjelom i zastupljenošću pojedinih općina ili kantona u  kantonalnim i Vladi FBiH. Međutim, to su problemi koje ćemo riješiti u toku dalje implementacije.

Ove godine, SDA je još jedanput dokazala da je jaka stranka i da su rezultati općih izbora samo jedna prolazna faza. Na lokalnim izborima u općinama Srebrenik, Vukosavlje, Vogošća, sanski Most, Travnik i Ilidža, kandidati SDA izabrani su za načelnike, a u Bihaću smo postigli bolji rezultat u odnosu na opće izbore.

U dijelu stranačke organizacije su, nakon analize izbornih rezultata, uvedena povjereništva  – Kanton Sarajevo, regionalni odbori B. Krajina – Banja Luka, Jugoistočna Bosna, Istočna Hercegovina, kao i u nekim općinama pojedinih kantonalnih organizacija. Očekujemo da će najkasnije u januaru naredne godine biti okončani izbori kako bismo se u narednoj godini mogli više posvetiti rješavanjima općinskih i kantonalnih problema te pripremama za lokalne izbore.

SDA je respektabilna politička stranka koja uživa ugled kako u zemlji, tako i inozemstvu. Sa ciljem nastavka procesa demokratizacije, usvojili smo Pravila izbornog postupka.

Posebni interesi Bošnjaka i pravci djelovanja SDA sa tim u vezi

Prema svom programu, SDA je bh. stranka koja se bori za Bosnu i Hercegovinu – državu ravnopravnih naroda i građana – Bošnjaka, Hrvata, Srba i ostalih. SDA je moderna stranka političkog centra, otvorena za sve građane Bosne i Hercegovine koji prihvataju njene političke ciljeve. Međutim, SDA je, prema demografskom sastavu članstva, pretežno bošnjačka stranka. Mi smatramo da su interesi bh. naroda u osnovi slični što se tiče evropske budućnosti naše zemlje, demokratskih principa, poštivanja ljudskih prava i lsoboda, vladavine prava itd. Interesi svake etničke skupine su i specifični. Tako Bošnjaci, kao autohtoni evropski muslimanski narod koji živi u kršćanskoj Evropi sa susjednim državama – Srbijom, Hrvatskom i Crnom Gorom, svoje političke ciljeve i prioritete prilagođavaju prilikama u kojima djeluje. Zato smatramo da je od posebnog interesa za Bošnjake:

Suživot i dobri odnosi sa Srbima, Hrvatima i ostalim građanima i narodima Bosne i Hercegovine, gdje će naše razlike – etničke, vjerske, kulturološke i druge biti naše prednosti i bogatstvo, a ne razlozi za sukobe i podjele;
Prijateljski odnosi sa Srbijom, Hrvatskom i Crnom Gorom čiji sugrađani žive u Bosni i Hercegovini i u većini pripadaju konstitutivnim narodima naše zemlje. Na taj način lakše ćemo rješavati i naša unutarnja pitanja, posebno etnička, i unaprijediti odnose sa susjedima te osigurati prava bošnjačkih nacionalnih manjina u tim državama;
Članstvo u NATO i EU, što osigurava prosperitet i sigurnost Bosne i Hercegovine. Evropski standardi, ljudska prava i slobode garantiraju opstanak i prosperitet i bošnjačkog naroda

Vladavina prava i borba protiv kriminala i korupcije, što podrazumijeva i profesionalnu, depolitiziranu policiju. To Bošnjacimna osigurava ravnopravnost i u Zvorniku, i u Travniku, i u Stocu;
Suradnja sa zemljama islamskog svijeta prvenstveno podrazumijeva ekonomsku suradnju i kulturnu suradnju, ali u interesu svih naroda Bosne i Hercegovine;
Interes Bošnjaka je da u našoj zemlji nema dominacije ili majorizaije bilo kojeg naroda, kako na nivou države Bosne i Hercegovine, tako i njenih dijelova;
Rješavanje problema i otvorenih pitanja kroz stalni dijalog, dogovorom i kompromisima za dobrobit svih, realnom politikom. Mir je najveća vrijednost ne samo BiH, već svake zemlje i društva. Zato ne smijemo učiniti ništa što što može narušiti mir i stabilnost.
Održivi povratak prignanika i izbjeglica u njihove prijeratne domove u cijeloj Bosni i Hercegovini. To, naravno, podrazumijeva povratak svih – kako Bošnjaka, tako i Srba i Hrvata u prijeratna prebivališta.
Tamo gdje su Bošnjaci u većini, osigurati da Srbi i Hrvati imaju ista prava kao oni, kako bismo mogli ista prava tražiti za Bošnjake tamo gdje su u manjini.

Šta i kako dalje?

Ovakva situacija ne odgovara nikome – ni Bošnjacima, ni Srbima, ni Hrvatima, ni ostalima! Predstoji nam teška godina, svjetska ekonomska kriza utiče i zahvata i Bosnu i Hercegovinu. Zato je neophodno da institucije BiH funkcioniraju, da se postižu dogovori i donose odluke. Moramo sami rješavati naše probleme i dolaziti do rješenja. Međunarodna zajednica hoće pomoći onoliko koliko joj mi dopustimo i koliko ona želi. Međutim, mi moramo komunicirati sa drugim političkim subjektima i sa njima rješavati probleme naše zemlje. Jedini način je stalni dijalog, dogovor i kompromis, realne politike korak-po-korak, ali stalno naprijed. I to dijalog sa legalno izabranim političkim predstavnicima, a ne samo sa onima koji razmišljaju slično nama. Zato će biti potrebno razumijevanje i podrška javnosti, u čemu značajnu ulogu imaju mediji. Pozivamo ih da nam pomognu afirmirajući politički dijalog, dogovor i kompromis kao sredstvo rješavanja problema i nesporazuma. U bh. okvirima se, nažalost, dijalog i kompromis još uvijek tretiraju kao slabost, tzv. izdaja i prodaja bošnjačkih interesa i države.

U narednoj godini nas očekuju veliki problemi, od rješavanja teških ekonomskih pitanja, do postizanja niza dogovora – provedbe presude Evropskog suda za ljudska prava u slučaju Sejdić – Finci, izmjena i dopuna Izbornog zakona, usvajanja brojnih zakona na putu za članstvo u EU i NATO.

Moramo i još više raditi i davati podršku institucijama za provedbu zakona, što podrazumijeva i profesionalnu i efikasnu policiju oslobođenu političkog uticaja, institucijama za borbu protiv korupcije i organiziranog kriminala te borbu protiv terorizma. Ne smijemo otežavati njihovo funkcioniranje i moramo spriječiti pokušaje političkog uticaja na njihov rad i negiranje njihovih odluka.

Kao i do sada, ove institucije imat će punu podršku Stranke demokratske akcije, pa i onda kada nismo zadovoljni njihovim odlukama.

Iskoristit ću ovu priliku da građanima Bosne i Hercegovine čestitam predstojeće vjerske praznike.

Našoj jedinoj domovini Bosni i Hercegovini i svima nama želim sretnu i uspješniju Novu godinu.

(fotografije sa press konferencije mozete pogledati u fotogaleriji sdatuzla.ba)

sda.ba