Denis Zvizdić, mandatar za sastav Vijeća ministara BiH: 100.000 radnih mjesta je nacionalni projekat

denis-zvizdic-mandatar-za-sastav-vijeca-ministara-bih-100000-radnih-mjesta-je-nacionalni-projekat 14217858231-400x289

Denis Zvizdić, mandatar za sastav Vijeća ministara BiH: 100.000 radnih mjesta je nacionalni projekat

Bilo kakve opstrukcije ili namjerno odugovlačenje izbora izvršne vlasti na svim nivoima ne idu u prilog bilo kojoj političkoj partiji • BiH može i treba biti regionalni lider u oblasti proizvodnje energije, izjavio je u intervjuu za Oslobođenje Denis Zvizdić


Nedavno ste, nakon što Vas je Predsjedništvo SDA potvrdilo kao mandatara za sastav Vijeća ministara BiH, kazali kako građani u BiH ne žive dobro, a trebali bi s obzirom na sve resurse s kojima raspolažemo. Kada ćemo dočekati taj bolji život?

Bosna i Hercegovina zaista ima izvrsne prirodne resurse – od nezagađenog zemljišta i kvalitetnih pašnjaka do šuma koje pokrivaju oko 50 posto površine države, rijeka, rudnika, mineralnih sirovina. Raspolažemo nekim od najkvalitetnijih vrsta drveta i nalazimo se na osmom mjestu po hidropotencijalu u Evropi, posjedujemo velike potencijale za iskorištavanje energije iz obnovljivih izvora, posebno biomase, geotermalne energije, vjetroenergije i solarne energije. Osim toga, BiH raspolaže značajnim rezervama raznih vrsta ugljena, što otvara velike mogućnosti ulaganja u nove rudnike i proširenje sadašnjih ili izgradnju novih termoelektrana. Generalno, Bosna i Hercegovina može i treba biti regionalni lider u oblasti proizvodnje energije. Ne treba zanemariti i vrlo prepoznatljivu tradiciju u oblasti industrijske i poljoprivredne proizvodnje, kao ni respektabilne turističke potencijale i raznolik i očuvan okoliš koji, sa potrebnim ulaganjima u baznu infrastrukturu, mogu predstavljati izvanrednu osnovu za dalji ekonomski razvoj BiH.

Kompatibilne najave

Ključ našeg razvoja treba biti u oblastima u kojima postoji značajna sirovinska baza koja nam omogućava da se unutar pojedinih sektora i industrija (kao što je npr. industrija namještaja, metaloprerađivačka industrija, prehrambena industrija) i(li) proizvodnje energije razvijamo u pravcu veće finalizacije proizvoda. To bi značilo dinamiziranje ekonomskog rasta i razvoja zasnovanog na poticanju izvoza i povećanoj konkurentnosti bosanskohercegovačke privrede, koja bi bila usmjerena ka većem zapošljavanju, a to bi neminovno vodilo povećanju standarda i kvalitete života svih naših građana.

Koliko se Vaša teza da budući članovi državne Vlade u nju moraju unijeti novu energiju i svježe ideje može poklopiti sa najavom gospodina Izetbegovića o tome da će se prilikom kandidovanja imena iz SDA za najviše izvršne funkcije u državi voditi računa o regionalnoj zastupljenosti kadrova stranke, što dosad nije bio slučaj?
Ne postoji nikakva kolizija između moje izjave i najave gospodina Izetbegovića. Naprotiv, mislim da su u potpunosti kompatibilne. Kantonalni i regionalni odbori SDA mogu ponuditi jako kvalitetne kadrove, koji posjeduju tražena znanja i potrebne vještine za uspješno, odgovorno i inovativno obavljanje poslova na nivou BiH, Federacije i kantona. Očekujem ne samo od SDA nego i od svih koalicionih partnera da iz mnoštva dobrih budu odabrani najbolji kadrovi, koji će stručno i ustrajno voditi ministarstva i institucije koje im budu povjerene. Upravo će ti izabrani dužnosnici imati izuzetno važan zadatak – da vrate poljuljano povjerenje u institucije sistema i da na političku, društvenu i ekonomsku scenu vrate potrebnu stručnost, pravičnost, optimizam i entuzijazam. U budućnosti, rad za opće dobro baziran na vladavini prava treba, po mojem mišljenju, biti ključni kriterij ocjenjivanja svakog premijera, ministra, direktora ili bilo kojeg drugog dužnosnika.

Ako su “Sto posto BiH” i “Država za čovjeka” bili čista demagogija, kako priču o hiljadu radnih mjesta mjesečno pretočiti u stvarnost?
Tako što bi tu ideju, a riječ je o jednom od najvažnijih projekata za prosperitetnu budućnost Bosne i Hercegovine, trebalo ugraditi u sve sektorske strategije od nivoa općine, kantona, entiteta, pa do nivoa države i pretvoriti je u nacionalni projekat najvećeg prioriteta. Projekat otvaranja 100.000 radnih mjesta u dva naredna mandatna perioda, dakle u sljedećih osam godina, ne može se realizirati ako u njemu ne učestvuju svi, od vlada, preduzeća, sindikata, strukovnih i nevladinih udruženja, medija, pa do svakog građanina BiH.

Nama je potrebna stvarna politička stabilnost, postizanje unutrašnjeg dogovora o najbitnijim pitanjima važnim za budućnost BiH, vladavina prava i istinske reforme u skoro svim društvenim i privrednim oblastima. Sve je to nužan i neophodan uvjet za realizaciju svih administrativnih i socio-ekonomskih mjera i dosezanja našeg vrlo ambicioznog cilja – dobivanja kandidatskog statusa u procesu eurointegracija.

Moramo prevladati zastoje, dosljedno provoditi zakone i kvalitetno mijenjati neka zakonska rješenja. Moramo nastaviti realizaciju već usvojenih mjera i strategija, uključujući i mjere definirane u Sporazumu za rast i zapošljavanje u BiH, te izraditi i usvojiti nove strateške ciljeve i operativne programe usklađene sa domaćim stvarnim mogućnostima. To znači da moramo krenuti u restrukturiranje svih budžeta u pravcu smanjenja javnih rashoda i neopravdanih socijalnih transfera baziranih na pravima, a ne na potrebama. Treba izvršiti preusmjeravanje tako oslobođenih sredstava u kapitalne investicije. Treba smanjiti poreska opterećenja na rad. Poboljšati poslovno okruženje, posebno u segmentu pojednostavljenja procedure za registraciju preduzeća i dobivanja svih potrebnih saglasnosti za pokretanje i realizaciju domaćih i stranih investicija. Treba povećati konkurentnost, kvantitet i kvalitet usluga i proizvoda. Neophodno je poboljšati zakonski okvir za privlačenje stranih, posebno strateških investitora, koji bi mogli biti ključni pokretački faktor bh. privrede. Potrebno je što hitnije ukloniti administrativne i zakonske barijere za razvoj malih i srednjih preduzeća kojima će se doći do stvaranja novih radnih mjesta. Treba omogućiti da domaća poljoprivredna proizvodnja, kroz povećan kvalitet i konkurentnost proizvoda, u najvećoj mogućoj mjeri, servisira domaće tržište hrane. Moramo povećati mobilnost tržišta radne snage u BiH, razvijati naučno-tehnološku i poslovnu infrastrukturu, smanjiti “sivu” ekonomiju i permanentno raditi na uspostavljanju jedinstvenog ekonomskog prostora. Ipak, najvažnije od svega je krenuti u odlučnu borbu protiv korupcije.

Građani i vrijeme

Ciljano sam naveo veći broj baznih strateških ciljeva, operativnih programa i provedbenih aktivnosti, kako bih predstavio obim poslova i zadataka koji čekaju buduću vlast na nivou BiH, entiteta i kantona. Svaku od navedenih aktivnosti treba prethodno politički usaglasiti, operativno koordinirati i dinamički sinhronizirati, vodeći brigu o nadležnostima različitih nivoa vlasti u BiH, usklađenosti sa pravnom stečevinom EU i preuzetim obavezama iz međunarodnih ugovora.

Prema tome, čeka nas vrlo zahtjevan i odgovoran posao i ako ga uspješno završimo, onda možemo biti sigurni da ćemo dostići potreban nivo vladavine prava, pravičniju raspodjelu javnih sredstava, povećanje broja zaposlenih i kvalitetniji životni standard. Pravi sud o tome da li ćemo u tome uspjeti mogu dati samo građani i vrijeme, a nikako dežurni kritičari i skeptici koji svaku, pa i najbolju ideju, unaprijed osude na propast.

Oni koji su posljednjih godina pratili rad federalnog Parlamenta izračunali su kako ste u četiri godine imali dva pitanja i dvije inicijative, nijednog amandmana na bilo koji zakon. Prigovara Vam se manjak efikasnosti. Kako odgovarate na te prozivke?
Ta “računica” je netačna, jer je bazirana na šturim numeričkim, a ne na sadržajno mjerljivim indikatorima. Da li su i koliko puta oni koji su to izračunali prisustvovali sjednicama Kluba zastupnika SDA, na kojima su se vodile višesatne rasprave o zakonima, strategijama, odlukama, budžetima. Na tim sastancima su se definirale inicijative i amandmani koje je, u principu, izlagao predsjednik Kluba SDA. Nisu prisustvovali nijednoj sjednici Kluba, tako da bez takvih saznanja ne mogu realno i adekvatno procijeniti angažman bilo kojeg zastupnika. Sa druge strane, interesantno je da se ne spominje činjenica da je rad Predstavničkog doma Parlamenta FBiH, u vrijeme kada sam ja bio predsjedavajući, bio jedan od najuspješnijih i najproduktivnijih u čitavom periodu njegovog postojanja. Dakle, ovakve konstatacije ne odgovaraju činjeničnom stanju i morale bi biti utemeljene na većem broju relevantnih i mjerljivih kriterija.

U smjernicama djelovanja SDA za naredni mandatni period među prioritetima su smanjenje javne potrošnje i efikasnija javna uprava. A dok se priča o smanjenju potrošnje, Dragan Čović prigovara SDA na upošljavanju ljudi u administraciju u Sarajevu, ali i na federalnom nivou, dok HDZ to isto radi u Mostaru. Kako onda smanjiti potrošnju i čemu da se nada realni sektor u BiH?
Neki od ključnih ciljeva koalicija na svim nivoima u kojima učestvuje SDA jesu upravo smanjenje javne potrošnje i povećanje efikasnosti javne uprave. I mi ostajemo u potpunosti posvećeni tim ciljevima. Zbog toga smo na nivou Kantona Sarajevo uveli moratorij na zapošljavanje u javnom sektoru. Oni koji budu kršili takvo opredjeljenje mogu očekivati sankcije, jer aktuelni trenutak zahtijeva maksimalnu ozbiljnost i puno poštivanje odluka i zaključaka Vlade i Skupštine.

Ako su predstavnici Saveza za promjene spremni prepustiti HDZ-u BiH mjesto ministra vanjskih poslova, čemu se Demokratska fronta može nadati od SDA? Dva ministarska mjesta u VMBiH ili jedno uz člana Kolegija Doma naroda PSBiH?

Raspodjela mjesta u Vijeću ministara BiH još nije utvrđena. Ono što je sigurno i čemu se DF, a i ostali koalicioni partneri mogu nadati od SDA, jeste konstruktivan i korektan odnos zasnovan na međusobnom uvažavanju i dogovaranju, kako bi svi procesi išli u pozitivnom pravcu.

Lider HDZ-a već je uz hrvatska mjesta u Vladi Federacije zatražio i jedno srpsko. Jasno je kako je to atak na DF, budući se ta stranka odrekla hrvatskih i bošnjačkih pozicija, no čini se da je Željko Komšić u pravu kada kaže da je u cijeloj priči krajnji cilj SDA. Kako će se stranka čiji ste član ponašati?
SDA će se ponašati u skladu sa Ustavom FBiH, izbornim rezultatima, realnim odnosom snaga na nivou Federacije BiH, ali i potrebnim kompromisom koji će sve koalicione partnere učiniti dovoljno zadovoljnim ili jednako nezadovoljnim. To bi u konačnici trebalo stvoriti atmosferu iskrenog partnerstva i produktivnog rada buduće Vlade FBiH i svih institucija na nivou FBiH. Bilo kakve opstrukcije ili namjerno odugovlačenje izbora izvršne vlasti na svim nivoima ne idu u prilog bilo kojoj političkoj partiji. Samo aktivno i progresivno djelovanje mogu donijeti potreban i očekivan napredak.

Vlasti u BiH dosad su usvojile veliki broj deklaracija koje su ostale mrtvo slovo na papiru. Očekujete li da će ova novog saziva Predsjedništva BiH zaživjeti, te da će se vlast konačno okrenuti reformama?
Da bi se krenulo u realizaciju brojnih reformi, potrebno je postići stvarnu političku stabilnost u BiH, a ona je preduvjet izlaska iz trenutne ekonomske i društvene stagnacije. Prava poruka istinske spremnosti političkih lidera u BiH za postizanje unutrašnjeg dogovora i ubrzanog provođenja neophodnih reformi, posebno u procesu evropskih integracija, jeste politička izjava. To je “neopoziva pisana obaveza” koju su pripremili članovi Predsjedništva BiH i koja će u narednih nekoliko dana biti dopunjena određenim sugestijama svih lidera parlamentarnih stranaka u BiH. U takvoj izjavi je definisana i preuzeta dugoročna obaveza na provođenju reformi kojima bi se uspostavila institucionalna funkcionalnost svih organa uključenih u evropske integracijske procese, te inicirana izrada programa reformskih mjera.

Poglavlje koje obećava

Ona će biti potpisana od svih lidera najznačajnijih partija i usvojena u Parlamentu BiH. Nakon potpisivanja ovakve izjave, slijedi izrada, a zatim realizacija inicijalne reformske agende. Na ovaj način stupa na snagu Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju. To Bosni i Hercegovini omogućava da krene u implementaciju najvažnijih prioriteta iz evropskog partnerstva. Ako pokažemo kredibilnost u njihovoj provedbi, sve će dosta brzo rezultirati dobivanjem kandidatskog statusa. To bi značilo jedno novo i obećavajuće poglavlje u odnosima sa EU.

Kanton Sarajevo, u kojem ste Vi predsjednik Kantonalnog odbora, kasnio je i u delegiranju kandidata za federalni Dom naroda. Ima li SDA ime mandatara za sastav kantonalne Vlade?
Kanton Sarajevo je kasnio u delegiranju kandidata za federalni Dom naroda iz sasvim jasnih razloga. Mi smo u Kantonu Sarajevo imali najkompleksniju situaciju u pogledu izjašnjavanja pojedinih zastupnika u vezi sa njihovom nacionalnom pripadnošću. To je zahtijevalo striktno postupanje po predviđenim procedurama CIK-a. Morali smo čekati na odgovore na žalbe koje su zastupnici podnosili CIK-u i Sudu, tako da smo “izgubili” određeno vrijeme, ali procedure su se morale ispoštovati. Na kraju je sve urađeno u razumnim rokovima.

KO SDA će unutar svojih procedura imati najmanje dva kandidata za mandatara Vlade KS-a. Konačan prijedlog za mandatara ćemo poslati u skupštinsku proceduru u narednih sedam dana. Poslije toga, slijedi imenovanje Vlade KS-a. Očekujem da će se ukupan proces završiti u prvoj trećini februara.

sda.ba